Pokémon Go is waarschijnlijk de populairste mobiele game in de geschiedenis – en met afstand het meest succesvolle spel van dit jaar. Maar Pokémon Go is sinds de piek van afgelopen juli afgezakt in de lijsten van de Apple Store. Niantic, de ontwikkelaar van het spel, doet niets om het bloeden te stelpen.
Ondanks het nieuws dat Pokémon Go deze week een vierdaags Halloween-evenement lanceert, was dit het meest bekeken bericht op het Pokémon Go-subforum (750.000 abonnees) van internetforum Reddit, maandagochtend:
‘Zijn jullie ook zo teleurgesteld?’
Deze verzameling van Pokémon Go-berichten somt mooi op wat de gemiddelde speler van het spel vindt, sinds de lancering in juli. Wat aanvankelijk een veelbelovend spel was, waar mensen enthousiast van werden, is nu verpest door de ontwikkelaar, Niantic.
Eén van de Reddit-gebruikers maakte een mooie opsomming van de problemen:
Het gebrek aan 'lures' - waarmee Pokémon naar een bepaald punt worden gelokt - is maar één van de problemen. Aan het begin van het spel is het makkelijk deze voorwerpen te verzamelen, zodat de spelers eenvoudig Pokémon kunnen vangen.
Maar wanneer in je de hogere levels terechtkomt (wat ook een heel karwei is), worden die voorwerpen niet zo vaak meer weggegeven als beloning. Wanneer minder mensen over de 'lures' beschikken, doet dat af aan het sociale aspect van het spel. Minder mensen komen dan bij elkaar op de punten waar Pokémon naartoe komen, terwijl dat juist één van de beste kanten van het spel was, toen Niantic het spel lanceerde.
Het grotere probleem in Pokémon Go draait echter om de 'Pokéradars', ontwikkeld door derden. In juli was het kunnen volgen van Pokémon via die radar-apps een belangrijk onderdeel van het spel. Elke Pokémon die in de buurt was, had een bepaald aantal voetstapjes toegewezen gekregen, wat iets zei over hoe ver de Pokémon zich van de speler bevond. Een soort 'warm of koud'. Maar omdat de functie te zwaar was voor de servers van het spel, haalde Niantic deze functie uit de lucht.
Sindsdien zijn er tientallen Pokéradars van derden verschenen, met handige kaarten waar op te zien is waar de Pokémon zich bevinden. Deze apps zijn handige manieren voor een spelers om het spel iets minder langdradig te maken, maar ze zijn optioneel.
En toch heeft Niantic een hoop tijd en en geld gestoken in het uit de lucht halen van deze trackers, tot grote onvrede van fans en ontwikkelaars.
In augustus stelde Niantic dat deze diensten van derden het moeilijk maakten voor het bedrijf om de kwaliteit van de dienst hoog te houden. Het bedrijf zou waarschijnlijk zeggen dat het moeilijk is om nieuwe functies uit te brengen als het al problematisch is om de basisdienst te leveren aan zijn klanten.
Desalniettemin zijn fans niet tevreden met het spel, omdat Niantic na vier maanden veel beloofde functies nog altijd niet heeft uitgebracht:
Fans geloven dat Niantic het momentum kwijt is geraakt sinds de lancering van het spel - en het zal moeilijk zijn om veel van die oude spelers terug te krijgen als er niet gauw grote veranderingen worden doorgevoerd.
Een deel van de onvrede onder de harde kern van de Pokémon Go-spelers heeft te maken met het gevoel dat er weinig zal gebeuren. Het bedrijf heeft geen goede reputatie op het gebied van toekomstplannen. Veel spelers van "Ingress" - dat de technologische basis voor Pokémon Go vormt - klaagden al over het gebrek aan communicatie en transparantie bij het bedrijf. Zeker als het aankomt op updates en nieuwe functies.
Het is nog niet te laat
De woede onder Pokémon Go-fans zal waarschijnlijk minder worden als één van deze vijf functies binnenkort wordt aangekondigd:
- Een officiële Pokéradar (Niet slechts een 'Nearby'-functie)
- De mogelijkheid om spullen of Pokémon te ruilen
- Gevechten tussen spelers, buiten gyms
- Legendarische Pokémon
- Nieuwe Pokémon uit andere spellen
Het zou fantastisch zijn als er van Pokémon Go een sociaal netwerk wordt gemaakt. Stel je voor dat je kunt zien dat je vrienden in de buurt zijn, zodat je elkaar kunt opzoeken, berichten kunt sturen, een gevecht kunt starten of meer.
Alle updates die de afgelopen tijd zijn doorgevoerd, echter, kwamen met weinig grote nieuwe functies. Niantic heeft wat veranderingen doorgevoerd aan de hoeveelheid Pokémon die verschijnen, en een aantal menu's en prijzen zijn in een nieuw jasje gestoken. Maar over het algemeen is het spel weinig veranderd ten opzichte van juli .
Niantic was niet direct beschikbaar voor commentaar, toen we het bedrijf benaderden om meer te horen over deze problemen en eventuele nieuwe functies.
Als Niantic Pokémon Go weer in ere wil herstellen, moet het gevolg geven aan de behoeften van de harde kern van fans. Veel mensen zijn gestopt met het spelen van het spel. Het werd saai doordat 1) het te moeilijk werd een nieuw level te bereiken en nieuwe voorwerpen te vinden, en 2) nieuwe Pokémon te vangen die ze nog niet hadden.
Niantic moet deze problemen aanpakken om het spel weer leuk te maken, maar het moet ook met nieuwe functies komen om het spel verfrissend te houden.
In augustus wees een Facebookbericht van Niantic nog op goed nieuws te wijzen, toen het leek te hinten dat het voortaan transparanter te werk zou gaan en meer naar de fans zou luisteren.
Maar dat is niet gebeurd. Fans kunnen blijven hopen, maar zolang de updates maar kleine functies toevoegen en de tijd verstrijkt, zal Pokémon steeds verder afzakken op de ranglijsten in de App Store.